آنا یارپاق | ایمیل | آرشیو

سولدوز خبر

گونئی آزربایجان میللی حركاتی. سولدوز


پارلمان اروپا، ایران را به تبعیض قومى و مذهبى محكوم كرد

پارلمان اروپا، ایران را به تبعیض قومى و مذهبى محكوم كرد

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه اى از تهران خواست به قانون اساسى خود و مصوبات و پیمانهاى بین المللى عمل كند و با اقلیت هاى قومى و مذهبى رفتار قانونى و عادلانه داشته باشد.
پارلمان اروپا در یك اقدام بى سابقه مستقیماً به بحث حقوق اقلیت ها در ایران پرداخت و “نقض آشكار قوانین” در این زمینه توسط تهران را مورد حمله قرار داد.
در مشروح خبر این قطعنامه كه  جمعه در سایت العربی به نقل از وبگاه پارلمان اروپا منتشر شد، آمده است: در برهه زمانى اخیر شاهد تشدید فشارها علیه اقلیت ها در ایران بوده ایم. مردم غیر فارس و پیروان ادیان، مذاهب و اعتقادات دیگر در این كشور با انواع فشارها مواجه بوده اند.
احكام حبس و حتى اعدام علیه اتباع ملیت ها و یا مذاهب و اندیشه هاى دیگر مورد اشاره پارلمان اروپا واقع شده و در سخنرانى تعدادى از نمایندگان این پارلمان منعكس گشته است.
پارلمان اروپا در قطعنامه خود از تهران خواست كه احكام اعدام صادره علیه 6 تن از شهروندان عرب ایرانی را لغو كند و محاكمات عادلانه با رعایت كلیه شرایط قانونى را براى آنها و سایر زندانیان فراهم سازد.
قطعنامه با نام بردن از این افراد به دو سال حبس و شكنجه آنان پیش از صدور حكم اعدام اعتراض كرده و اتخاذ روال قانونى را خواستار شده است.
در این قطعنامه آمده است كه حكومت ایران فعالان اقلیت ها را سركوب مى كند، به زندان مى اندازد، شكنجه مى كند و آزار مى دهد و تحت عنوان “توزیع مواد مخدر” و یا “محاربه” اعدام مى كند.
پارلمان اروپا به قانون اساسى ایران اشاره مى كند و توضیح مى دهد كه تهران “حتى به اصول قانون اساسى خود نیز پایبندى نشان نمى دهد”.
قطعنامه توضیح مى دهد كه “تساوى حقوق و فرصتها” در بین همه اقوام یا ملیت ها در قانون مذكور الزامى تلقى شده است و رسمیت و مشروعیت زبانها، معتقدات و فرهنگها در مصوبات و پیمانهاى بین المللى كه به امضاى حكومت رسیده، مورد تاكید است.
قطعنامه بویژه به تركهاى آذربایجان، عربها، كوردها و بلوچها مى پردازد و از اینكه حقوق آنان محترم شمرده نمى شود انتقاد مى كند.
ایجاد نهادها و تشكل ها، آزادى تجمع و ابراز اعتقادات و انجام مراسم قومى و مذهبى آزاد، از جمله حقوقى است كه قطعنامه به آنها اشاره مى كند.


گوناذ تی وی


+ گؤنده ریلیب یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 02:28 یازار سولدوز خبر | 1اؤنر

باش منو

بؤلوم لر

وئبلاگ حاقدا


سولدوز خبر موستقیل اولاراق گونئی آزربایجان میللی حركتین خبرلرین یاییر

لوطفا خبر،مقاله،شعر و ... بو بلاگا گؤنده ریب پایلاشین.
سولدوز خبر
sulduzxaber@yahoo.com

آرشیو

یازارلار

باغلانتیلار

امکانات


|

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ haraylar محفوظ می باشد.