آنا یارپاق | ایمیل | آرشیو

سولدوز خبر

گونئی آزربایجان میللی حركاتی. سولدوز


مواضع تركیه در سوریه موجب تشدید وضع اسفناك تركها در ایران شده است

مواضع تركیه در سوریه موجب تشدید وضع اسفناك تركها در ایران شده است

تودی زمان:یكی از اعضای شورای بین المللی آزربایجان جنوبی اعلام كرد: "بعد از انتقاد صریح دولت تركیه از خشونتهای رژیم اسد در سوریه دولت ایران فشار خود را بر تركهای آزربایجان جنوبی بیش از پیش افزوده است ".رژیم اسد در سوریه برای سركوب مخالفان خود از كمكهای قابل توجه نظامی و اطلاعاتی ایران بهره می برد.در نشست مطبوعاتی این شوری در انجمن فرهنگی آزربایجان واقع در آنكارا اعلام كردند كه: دولت ایران در ادامه سیاستهای دهه های پیشین همچنان بر افزایش ظلم به تركان آزربایجانی كه آنها خود را آزربایجان جنوبی می نامند و محروم كردن حقوق فرهنگی آنان ادامه می دهد.
جمال محمد خان اوغلو سخنگوی این شوری جزئیات بیشتر در مورد فعالیت های برنامه ریزی شده این شورا در طول سه ماه آینده توضییح دادند كه شامل كنفرانس ها و سمینارها در مورد وضعیت تركان آذربایجان جنوبی در سوئد و روسیه، در ماه های اوت و سپتامبر برگزار خواهند كرد.

علاوه بر این، در 22 سپتامبر ، این شورا یك تظاهرات عمومی در میدان تقسیم در استانبول، تحت عنوان "همبستگی با تركان آذربایجان جنوبی" و تظاهرات مشابه نیز برای باكو در روز 27 سپتامبر برنامه ریزی شده است.خسرو امیری یكی از اعضای این شوری می گوید: در ایران آزربایجانیان از حق تحصیل به زبان مادری خود محروم هستند و معلمان و افرادیكه در خانه ها و برخی انجمن ها برای بچه ها زبان تركی آموزش می دهند به شدت با انان بر خورد میشود و این اواخر همزمان با موضع گیری آشكار تركیه علیه رژیم بشار اسد فشار رژیم ایران بر تركان آزربایجان جنوبی افزایش یافته است.


هادی موسوی : از جمعیت 79 میلیون ایران 35 میلیون را تركان آزربایجان جنوبی تشكیل می دهند اما این واقعیت از طرف دولت ایران همیشه كتمان میشود . اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران در یك سیاست فاشیستی و ریاكارانه در ضدیت با ملت ترك تمامی حقوق فرهنگی و جمعیت ناچیر 200 هزار نفری ارامنه ایران را به رسمیت میشناسد.


زائور بایراملی یكی دیگر از اعضای شوری خواستار توجه دولتمردان تركیه به مسایل آزربایجان جنوبی شد وی ادامه داد با اینكه آزربایجان جنوبی در همسایگی تركیه قرار دارد اما هنوز در تركیه آزربایجان جنوبی شناخته شده نیست جمعیت 35 میلیون پتانسیل قابل توجهی است كه بایستی دولتمردان تركیه توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.


جمال محمد خان اوغلو خطاب به كسانیكه این شوری را طرح مشترك امریكا و تركیه برای تجزیه ایران می دانند گفت شوری دمكراتیك ملی آزربایجان جنوبی بدون وابستگی به هیچ كشوری صرفا جهت شناساندن مسئله آزربایجان جنوبی به افكار عمومی جهان به خصوص كشورهای برادر تركیه ،آزربایجان شمالی می باشد و همچنین برای شناساندن نقض حقوق بشر از سوی رژیم ایران می باشد.
محمد خان اوغلو اضافه میكند مردم آزبایجان جنوبی آرزوی برپایی دولت سرنگون شده سید جعفر پیشه وری در سال 1946 به پایتختی تبریز را دارند

ترجمه :آرازنیوز.



+ گؤنده ریلیب یکشنبه 28 خرداد 1391 ساعت 02:26 یازار سولدوز خبر | 0اؤنر

باش منو

بؤلوم لر

وئبلاگ حاقدا


سولدوز خبر موستقیل اولاراق گونئی آزربایجان میللی حركتین خبرلرین یاییر

لوطفا خبر،مقاله،شعر و ... بو بلاگا گؤنده ریب پایلاشین.
سولدوز خبر
sulduzxaber@yahoo.com

آرشیو

یازارلار

باغلانتیلار

امکانات


|

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ haraylar محفوظ می باشد.