آنا یارپاق | ایمیل | آرشیو

سولدوز خبر

گونئی آزربایجان میللی حركاتی. سولدوز


محاكمهٔ چهار فعال سیاسی و فرهنگی در دادگاه انقلاب تبریز

محاكمهٔ چهار فعال سیاسی و فرهنگی در دادگاه انقلاب تبریز


چهارشنبه بیست و چهارم خرداد ماه، چهار تن از فعالان سیاسی و فرهنگی، در شعبهٔ اول دادگاه انقلاب تبریز، به ریاست قاضی حملبر، محاكمه شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، استاد حسن دمیرچی، مرتضی و مصطفی عوض‌پور و حسن رنجبری، از اتهام انتسابی تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، دفاع كردند. تشكیل پرونده و ورود اتهام مذكور به نامبردگان، به علت چاپ اعلامیهٔ ترحیم مرحوم صادق عوض‌پور، پدر متوفی مصطفی و مرتضی عوض‌پور، به زبان تركی آذربایجانی، اعلام شده است.

استاد حسن دمیرچی نیز، برای مجلس ترحیم مذكور، اعلامیهٔ از طرف «آذربایجانین مدنیت اوجاغی» چاپ كرده بود. فروردین ماه سال جاری، این چهار نفر، به شعبهٔ چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار وپس از تفهیم اتهام، برای برخی از آن‌ها قرار وثیقه و برای برخی دیگر قرار كفالت صادر شده بود.

توضیح اینكه مرتضی عوض‌پور، به هنگام الصاق اعلامیه، به همراه پسر خاله‌اش حسن رنجبری، بازداشت و به مدت چند روز، در ادارهٔ اطلاعات تبریز بازجویی شده بودند.

استاد دمیرچی، در جلسهٔ دادگاه ضمن دفاع از خود و دوستانش در این پرونده، اتهام وارده را بی‌اساس و كاملا مردود خوانده و چاپ چنین اعلامیه‌ای را حق خود اعلام كرده است. همچنین، به رییس دادگاه گفته است كه در این دادگاه، به جای ما، باید كسانی كه ما را دستگیر كرده‌اند، محاكمه شوند. جلسهٔ دادگاه، به مدت دو ساعت، برگزار شده و هنوز، هیچ حكمی مبنی بر برائت و یا محكومیت متهمین پرونده، صادر نشده است.

چاپ اعلامیهٔ ترحیم و كارت دعوت عروسی به زبان تركی، همواره به موضوعی دردسر ساز برای اقدام كننده گان به این امر در آذربایجان تبدیل شده است. چنین «ممنوعیت غیر مدونی» كه مبتنی بر هیچ یك از قوانین موضوعهٔ جمهوری اسلامی نیست، همواره زمینه ساز تعقیب، بازداشت و اعمال مجازات بوده است. در موضوعی مشابه، علیرضا حسین‌زاده، به خاطراجرای ترانه‌ای در رثای خشكیدن دریاچهٔ اورمیه توسط استاد حسن دمیرچی در مجلس عروسی‌اش، به مجازات حبس محكوم شد و به رغم تبرئهٔ استاد حسن دمیرچی در پروندهٔ مرتبط با علیرضا حسین‌زاده، استاد دمیرچی بار دیگر، بازجویی قرار گرفته است.

هرانا

+ گؤنده ریلیب جمعه 26 خرداد 1391 ساعت 03:55 یازار سولدوز خبر | 0اؤنر

باش منو

بؤلوم لر

وئبلاگ حاقدا


سولدوز خبر موستقیل اولاراق گونئی آزربایجان میللی حركتین خبرلرین یاییر

لوطفا خبر،مقاله،شعر و ... بو بلاگا گؤنده ریب پایلاشین.
سولدوز خبر
sulduzxaber@yahoo.com

آرشیو

یازارلار

باغلانتیلار

امکانات


|

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ haraylar محفوظ می باشد.