آنا یارپاق | ایمیل | آرشیو

سولدوز خبر

گونئی آزربایجان میللی حركاتی. سولدوز


معرفی جدیدترین مقالات علمی منتشر شده در ژورنال ها در مورد دریاچه اورمیه

معرفی جدیدترین مقالات علمی منتشر شده در ژورنال ها در مورد دریاچه اورمیه

طی دو سال اخیر كه فاجعه كاهش مداوم آب دریاچه اورمیه موجب نگرانی مردم آذربایجان و فعالین زیست محیطی گردیده مقالات بسیاری از سوی دانشجویان و اساتید منتشر گردیده و در مجلات علمی جهان به چاپ رسیده است. همچنین سایت های اینترنتی مختلفی نیز در حال فعالیت هستند كه متاسفانه به دلیل دوری آنها از فضای هیجان انگیز سیاسی مطرح و تبلیغ نگردیده اند. سایت اویرنجی در اینجا به معرفی چند مقاله و سایت می پردازد كه از جنبه ای علمی این مسئله را مورد تحقیق و بررسی قرار داده اند.

در مقاله "كمیت های ترمودینامیكی و تبخیر آب دریاچه اورمیه" كه توسط نصرت حیدری، مینا رودگر و ندا ابراهیم پور، پژوهشگران دانشگاه اورمیه، به زبان انگلیسی منتشر گردیده است، به رابطه بین پارامترهای جوی (رطوبت نسبی) و تغییرات آب دریاچه به عنوان عوامل تعیین كننده در مقدار ماكسیمم تبخیر دریاچه تاكید شده است. نویسندگان با استفاده از رویكرد ترمودینامیكی پیتزر (Pitzer thermodynamic approach) فعالیت آب دریاچه را در زمان تبخیر محاسبه نموده و با رطوبت نسبی حال حاضر سطح دریاچه مقایسه نموده اند. عنوان اصلی مقاله در زیر آمده است:

Heidari, N., M. Roudgar, et al. (2010). "Thermodynamic quantities and Urmia Sea water evaporation." Saline Systems 6(1): 3.

نیز علاقمندان می توانند به سایت http://www.urmiana.com/ كه این مقاله و مطالب دیگری را نیز منتشر ساخته مراجعه نمایند.

همچنین دكتر گلابیان مقالات مختلفی را در باب نحوه تامین آب دریاچه به زبان های انگلیسی و فارسی منتشر ساخته اند. در یكی از طرح های بسیار جالب، ایشان پروژه ای را با عنوان "خزر رود: برای انتقال آب به دریاچه و توسعه منطقه پیشنهاد كرده و مسائل تكنیكی و علمی طرح خود را ارائه نموده اند. آخرین مقاله ایشان در سال 2011 توسط پایگاه sprniger  منتشر گردیده است آخرین وضعیت دریاچه مورد بررسی قرار گرفته است. در زیر عنوان و آدرس مقالات فارسی و انگلیسی ایشان در اختیار خوانندگان سایت اویرنجی قرار می گیرد:

Urumia Lake:Volumetric/Hydro-ecological Stabilization and Permanence(Supply of complementary and/or regulatory volume of water from Caspian Sea to Urumia Lake)

آدرس: http://urmiana.com/Urmianae1.pdf

 Volumetric & Hydro-ecological Stabilization and Permanence of Uremia Lake:Supply of complementary and/or regulatory volume of water from Caspian Sea to Uremia Lake

آدرس: http://urmiana.com/Urmianae.pdf 

و مقاله-طرح فارسی ایشان با عنوان:

طرحی برای كسری آب ورودی برای احیاء و تثبیت اكو سامانه دریاچه اورمیه:تثبیت و دائمی سازی حجمی و هیدرو-اكولوژیك دریاچه اورمیه از طریق "خزر رود" از آب دریاچه خزر با دبی آب قابل كنترل و برنامه ریزی برای خنثی سازی "بمب نمك 8 میلیارد تنی اورمیه"

در این مقاله ایشان طرح جالبی را برای انتقال آب از دریاچه خزر به اورمیه ارائه نموده اند كه فعالین حركت ملی می توانند آن را به عنوان یك طرح علمی پیشنهادی مبنای خواست ها و تبلیغات خود قرار دهند.

آدرس این مقاله: http://urmiana.com/Urmianaf.pdf 

همچنین مقاله دیگری از ایشان به فارسی در اختیار علاقمندان قرار گرفته است كه عنوان و آدرس آن در زیر آمده است:

طرح احیاء و تثبیت دریاچه اورمیه به كمك دریای خزر

آدرس: http://urmiana.com/moshaver.pdf 

در پایان لینك پرمحتوای http://climatechange.ir/tags/Urmia.html را برای خوانندگان سایت اویرنجی معرفی می نماییم و از علاقمندان می خواهیم كه مطالب علمی و مستند این سایت را اعم از مقالات كنونی و آرشیو مقالات مطالعه نمایند.




+ گؤنده ریلیب یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 ساعت 12:11 یازار سولدوز خبر | 0اؤنر

باش منو

بؤلوم لر

وئبلاگ حاقدا


سولدوز خبر موستقیل اولاراق گونئی آزربایجان میللی حركتین خبرلرین یاییر

لوطفا خبر،مقاله،شعر و ... بو بلاگا گؤنده ریب پایلاشین.
سولدوز خبر
sulduzxaber@yahoo.com

آرشیو

یازارلار

باغلانتیلار

امکانات


|

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ haraylar محفوظ می باشد.